Harkinnassa kytkykauppa? Huomioi nämä tärkeät kohdat ensin!
Lähes jokaisella suomalaisella operaattorilla on tarjolla paketteja, joissa tarjotaan puhelimia tai tabletteja osamaksulla.
🤝 Tyypillinen tarjous on, että puhelinliittymäasiakkaalle tarjotaan laite edullisempaan hintaan kuin ulkopuoliselle.
Esimerkiksi DNA:lla on suuri valikoima asiakasetupuhelimia ja -tabletteja verkko- tai perinteisessä myymälässä.
Kytkykauppaa sääntelee muun muassa kuluttajansuojalaki. Matkapuhelinmaailmassa kytkykauppa tarkoittaa pääosin sitä, että liittymä ja laite myydään yhdessä pakettihintaan. Kuluttajansuojalaki asettaa tällaisessa markkinoinnissa ja liiketoiminnassa myyjäosapuolelle tiukan tiedonantovelvollisuuden.
Kaikki rajoittavat ehdot tulee ilmoittaa asiakkaalle selkeästi etukäteen, jotta myyjä voisi niihin vedota. Muuten tällaiset sopimukset velvoittavat asiakasta, ja hän on niihin sidottu.
Paketin tuotteista eli liittymästä ja kännykästä pitää ilmoittaa markkinoidun yhteisarvon lisäksi kummankin hyödykkeen arvo erikseen hankittuna. Edun arvo pitää esittää selkeästi ja ymmärrettävästi ennen sopimuksen solmimista. Tällaisissa tarjouksissa on usein lisäehtoja, jotka asiakkaan on täytettävä, että edun saa hyväkseen. Kaikki tällaiset rajoittavat ehdot tulee ilmoittaa asiakkaalle selkeästi etukäteen, jotta myyjä voisi vedota niihin sopimuksen kestäessä. Muutoin tällaiset sopimukset velvoittavat asiakasta ja hän on niihin sidottu, aivan kuten on sovittu.
Kytkysopimus ei eroa mitenkään muunlaisesta sopimuksesta, kuten esimerkiksi asiakkaan laajemmalla peruutusoikeudella. Vain verkko- tai postimyynnissä (etämyynti) on olemassa peruutusaika, kuten kaikissa muissakin hyödykkeissä.
Kykykauppa on siis yksinkertaisesti sopimus, joka sisältää sekä esim. 4G- tai 5G-liittymän että laiteen hankinnan ja yhteisostosta syntyvän rahallisen edun. Puhelinoperaattorien vähittäisliikkeet, kuten Elisa Shopit tai DNA Kaupat tarjoavat suuren valikoiman puhelimia ja tabletteja osamaksulla. Osamaksu on monelle hyvä keino saada hintavakin laite heti mukaansa. Laaja valikoima on verkkokaupassa asiakkaan silmien edessä ja vertailun tekeminen on vaivatonta sekä tuloksellista.
🤝 Internetin aikakaudella hinnoista on tullut läpinäkyviä ja kuluttajasta suuressa määrin tilanteen herra.
Kytkykaupan etu liittyy pääosin laitteen edullisempaan hintaan. Mikäli etuja alkaa tarkemmin pohtia, tulee esiin myös asiakaspalvelun saatavuus ja hinta. Liittymäongelmat liittyvät usein myös laitekohtaisiin kysymyksiin, koska liittymän toiminta on aina kytköksissä muun muassa mobiililaitteen asetuksiin ja sovelluksiin. Näin operaattorin asiakaspalvelusta saa myös niin sanottua teknistä tukea, jota ei tarjota ulkopuolisille.
Joillakin operaattoreilla on erinomainen maksuton asiakaspalvelu, joka on iso plussa ja operaattoreiden kauppapaikkojen tuotteet ovat saatavilla myös osamaksulla. Kovan kilpailun takia osissa maksaminen on lähes aina samanhintaista kuin kertamaksukin. Asiakas saa siten hyvän laitteen heti käyttöönsä ilman lisäkuluja.
Matkapuhelimet alkoivat yleistyä jokaisen kuluttajan ulottuville 90-luvun puolivälissä. Samoihin aikoihin alkoivat myös operaattorien yhdistetyt tarjoukset.
🤝Kokemuksia kytkykaupoista on siis jo usealta vuosikymmeneltä ja kuluttajat ovat olleet tyytyväisiä, kun ovat saaneet liittymän yhteydessä ajan tasalla olevan laitteen sopuhintaan.
Ongelmat liittyvät lähes aina asiakkaan tarpeeseen taikka haluun irtautua sovitusta. Usein on vallalla ollut luulo, että kytkykauppasopimuksesta voisi jotenkin helpolla irtautua. Pääsääntöisesti sopimus sitoo osapuolia, ja operaattorilla on oikeus vaatia sopimuksessa pysymistä. Vain painavissa poikkeustapauksissa voi kuluttaja päästä sopimuksesta irti vastoin ehtoja.
Kytkykaupan ehdot pitää tehdä asiakkaalle täysin selväksi ennen sopimuksen tekoa. Tämä velvoite koskee luonnollisesti erityisesti niitä ehtoja, jotka asettavat asiakkaalle velvoitteita tai rajoituksia.
❗ Operaattorin tiedonantovelvollisuuden lisäksi ehdot eivät saa olla yllättäviä eivätkä kohtuuttomia. Nämä ovat lain asettamia yleisiä sääntöjä elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisiin sopimuksiin.
Pääosin kaikki sopimukset sitovat asiakasta. Operaattori voi vaatia kuluttajaa noudattamaan sopimusta loppuun asti. Ongelmia syntyy, kun asiakas on sitoutunut sopimukseen enempiä ajattelematta ja velvoitteiden noudattaminen osoittautuu hankalaksi.
4G nettitikku tai toiselta nimeltään mokkula on tarkoitettu tietokoneen tai jonkun muun datayhteyttä käyttävän laitteen internet-yhteyttä varten. Itse nettitikut ovat tietokoneen USB-väylään asetettavia pieniä reitittimiä, joista modernimpi versio on ulkoinen reititin (kumpiakin nimitetään "mokkuloiksi").
Ulkoinen mokkula yhdistää laitteet 4G-verkkoon langattomasti wifi-yhteyden avulla.
Joka operaattorilla, kuten DNA:lla tai Telialla on tarjoilla kytkypaketteja, joissa asiakas voi saada useamman yhteyden könttähintaan. Pakettiin voi kuulua vaikka kännykkäliittymä tai useita sekä reititin (mokkula eli nettitikku tai irrallinen yhteyslaite). Kytkykauppa on tällaisten tarjousten ansiosta todella hyvä idea sellaiselle asiakkaalle, jolla itsellään on useampi verkkoyhteyden vaativa laite tai jos perheessä on useita käyttäjiä.
{{5g="/utility-pages/components10"}}
{{4g="/utility-pages/components11"}}
{{rajattomat="/utility-pages/components7"}}